egy bögre kávé támogatásával
Az Androméda-köd most nem egy távoli galaxis, hanem egy hely egy teljesen átlagos 19 éves lány gondolatai számára.

blog name:androméda-köd
online:
of:
owner: me
ver.: Something!
2015. július 26., vasárnap at július 26, 2015 with 0 comment(s)
Tulajdonképpen sosem hittem benne, hogy a rossz dolgok valóban léteznek. Csak másképp kell értelmezni őket, és nyomban megszűnnek.
Ottlik Géza


Bár következő bejegyzésemben a Vácon tett kirándulásomról terveztem írni, de ez most várat magára kicsit. Ennek oka, hogy életem egyik legmeghatározóbb könyvélményén vagyok túl és bár lehet senki nem fogja elolvasni, de mégis írnom kell róla. Emellett a könyv mellett nem lehet csakúgy elsétálni, hátat fordítani neki, aztán ha esetleg kötelezőolvasmány, a tanórán adott vázlatot betanulni a dolgozatra. Ez a könyv szerintem nevetségesen alul értékelt és egyáltalán nem értem, miért nem örvend nagyobb elismertségnek a fiatalok körében, amikor van olyan jó, mint a Zabhegyező. Ez a könyv túl jó ahhoz, hogy egy egyszerű kötelező legyen.

Az író új regénye egyrészt szabályos diákregény, mulattató, néha tragikumba forduló diákcsínyekkel, ártatlan vagy borsos kamasztréfákkal, ugyanakkor jóval több is ennél: egy társadalom lélektani regénye. A Horthy-korszak leendő katonatisztjeinek neveléséről, a határszéli kadétiskoláról szól a regény, ahová az úrifiúkat küldik, hogy a legérzékenyebb kamaszkorban történő kínzatások és az embertelen fegyelembe való nevelés után legtöbben maguk is nevelőikhez hasonló kínzókká, fegyelmezőkké legyenek. Azaz: egy erkölcstelen társadalom áldozataiból ennek a társadalomban a védelmezői. Ottlik hitelesen és nagy művészettel ábrázolja ezt a testi-lelki terrort, aminek védtelenül ki vannak szolgáltatva ezek a kamaszok, és azt a folyamatot, amely odáig zülleszti őket, hogy ezt a természetellenes világot természetesnek és egyedül lehetségesnek fogadják el. A kadétiskola komor, baljós épülete a huszas évek ellenforradalmi Magyarországának szimbóluma – és a regény ennek a szimbólumnak társadalmi és erkölcsi tartalmát, valóságát mutatja be, ítéletet mondva fölötte.

A leírás alapján tényleg nincs benne semmi érdekes. Elég hihetetlen, hogy egy ezerkilencszázhúszas években játszódó regény, ami egy katonaiskoláról szól fiú szereplőkkel ennyire tetszett nekem, illetve, hogy a sorok között és a szereplőkben sikerült megtalálnom magamat. De ezekről később.
Iskola a határon. Igazából már a cím elég sok mindent magában hordoz. Bár az iskola tényleg a nyugati határon van, de ez a határ a felnőtté válás határát is jelzi, és a könyv nagyrészt erről szól.
Ottlik szemtelenül modern. A szóhasználat, a káromkodások, az elbeszélőmód, hogy a történet egyáltalán nem kronológiai sorrendben játszódik, hogy a történetet egy másik írás (erről később) köré építette... Tényleg csak dicsérni tudom. Tele van mélyebbnél is mélyebb gondolatokkal, olyan mondatokkal, amiket mindenkinek ismernie kéne, mert elképesztő üzeneteket rejt. Sőt, aki tud a sorok között olvasni, az még többet talál benne. Ugyanis Ottlik remekül le tudta írni a leírhatatlant, olyan érzéseket írt körül, amik mindannyiunkban lejátszódnak akár nap mint nap.
Még számtalan más dolog tette ezt a művet fantasztikussá. Az egyik maga benne is van a könyvben.  „A három év például egyáltalán nem telt el, hanem van; minden pillanata áll egy helyben, kivetítve a mindenség ernyőjére, szélesen, mint egy divergens sugárnyaláb metszőpontjai szferikus felületen.” Ottlik ezt az egészet remekül érzékeltette. A könyv azon tulajdonsága, hogy nem időrendben játszódik a történet, pont ezt tette lehetővé. Egyik pillanatban még újoncok a katonaiskolában, utána arról ír, hogy negyedéves korukban mi történt velük, ugrál térben és időben. Ehhez hozzájárul az a sok-sok apróság, amivel tele van a könyv. Az olyan félmondatok, mint például "aznap gulyásleves volt ebédre", "időközben feltörtem a diót" az egészet annyira valóssá és igazivá teszik.
A könyv úgy kezdődik, hogy a felnőtt Bébé, azaz Both Benedek megkapja egy volt iskolástársa/barátja kéziratát. Medve küldte neki, Medve Gábor, aki történetesen már meghalt. Bébére hagyta írását, aki azt tehet ezzel, amit csak akar. Bébé persze rögtön munkálkodni kezd vele, az egyesszám harmadik személyben íródott kéziratot kiegészíti, leírja az ő szemszögéből, ami esetleg másképp történt, azt írja le. Így egyszerre kapunk két nézőpontot. Szerintem ez valami fantasztikus megoldás lett illetve rohadt jó ötlet.

Hogy miért mondtam azt, hogy a könyv a felnőtté válásról szól? Mert így van. Mikor ezek a fiúk bekerülnek a katonaiskolába elszakadnak biztonságot rejtő családi fészküktől, meg kell tanulniuk egy új helyen lenni, új szabályok közt, egy olyan helyen, ahol nem ismerik a határaikat, és a játékszabályaikkal sincsenek tisztában. Pedig ezek a szabályok fontosak, de nem feltétlen jók. Ezek az élet szabályai, az életé, ami igazából elég mocsok játékot űz velünk. A kérdés az, hogy mi megtanulunk-e engedelmeskedni, behódolunk-e ezeknek, vagy hátat fordítunk nekik és megpróbálunk, ki tudja mekkora árat fizetve, de hűnek maradni önmagunkhoz. Ha hátat fordítasz, akkor rosszat teszel, mert nem állnak ki melletted, ha behódolsz, akkor is rosszat teszel, nincs jó megoldás. Vagy van? Ki számít bátornak? Aki képes ellenállni vagy aki behódol? Medve Gábor, ó, kedves Medve az utóbbit próbálta, és nagyon nehezen találta meg helyét ebben az egész forgatagban, de aztán a könyv végén kimondja saját válaszát.
„A világhoz nem alkalmazkodni kell, hanem csinálni, nem újrarendezgetni azt, ami már megvan benne, hanem hozzáadni mindig.”
A könyv rengeteg kérdést vet fel. Például a barátságról. Ugye a történet egy fiúiskolában játszódik, így kapunk bőven a diákháborúkból, a klikkesedésről (na mert persze volt), az érdekbarátságokból, csalódásokból, azokból a borzalmas ambivalens érzésekből... Van egy bekezdés, ami szerintem elég sokat elmond. Mi a fontosabb? Egy barát, akivel tényleg jól érzi magát az ember, félszavakból is megértik egymást, vagy az, hogy egy jól kinéző társaság tagjai legyünk? Egyáltalán melyik nekünk a fontosabb? És miért?
Sosem képzeltem volna, hogy erre is szüksége van az embernek. Hányszor néztem vala, az ősidőkben, a gyakorlótér széléről vágyakozva Merényiéket, amint rúgták a labdát. Most én is velük rúgtam boldogan.Teljesült a vágyam, de ezzel is pusztult, s vele együtt más is romlani kezdett. Arra vágytam most, hogy ne csak rúgjam a labdát, hanem kívülről nézzem vágyakozva.
Aztán bennem felvetődött a kérdés, miszerint ki a jó tanár? Aki megalázó, szigorú módszerekkel szerzi meg a tiszteletet, amihez félelem és gyűlölet is vegyül, vagy esetleg, ha valaki kicsit kedvesebben, elnézőbben viselkedik a tanulókkal, nem bünteti meg őket a legapróbb dolog miatt, hanem emberibb eszközökkel szerzi meg a neki járó tiszteletet? Mennyire fontos a szigor és meddig használható és meddig számít emberi dolognak?
Mindemellett Ottlik ír a szavak szükségéről, lényegéről. És most szeretném bemásolni ezt a bekezdést, mert ebben minden benne van. Tényleg minden.
Néma gyereknek az anyja sem érti a szavát. Ez volt a baja. Ebben a buta közmondásban benne volt minden baja. Olyan világban szeretett volna éni, ahol mindenki érti még a néma gyereket is. Magyarázkodás nélkül. Mindig bízott is benne, anélkül, hogy sokat gondolkozott volna fölötte, hogy valamilyen különb és rejtelmesebb megértés köti össze az egyik embert a másikkal, mint a szavak és a cselekedetek. Milyen keveset tudnak ezek közölni. Igent vagy nemet, feketét vagy fehéret, nevetést vagy sírást. És mindig hamisítanak, hazudnak. Mégis tudomásul kell vennie, hogy ezekre van hagyatva. A világ nem ért másból, mint a hangos, elnagyolt, durva jelekből. A látszatokból. Mindabból, aminek határozott formája van. Nagyot kell kiáltani, másképp oda sem figyelnek. Két szóból többet értenek, mint húszból;viszont százszor kell ugyanazt elmondani. Vagy jobb egy erélyes rúgás. Máskor megteszi egy kurta tréfa. Egyszerre csak egy dolgot lehet kifejezni s mindent túlozni kell, ferdíteni, megjátszani:elnyomorítani a teljes igazságot és az ember ép, egész lelkét:a valóságot. Van aki a szerénységből ért, van aki a szemtelenségből, s talán van, amiből még Schulze is értene:egy hadsereg és millió géppuska. De mit akart ő annyira kifejezni, egyáltalán? Nincs semmi mondanivalója számukra. Miért bajlódjon gyarló szavakkal és bamba cselekedetekkel, amíg összeáll belőlük valami rozoga látszat, hogy érthessék az emberek?
Szeretném egy másik hatalmas pozitívumát is kiemelni a könyvnek. Az pedig a tökéletes karakteralkotás lenne. Mondtam már, hogy Ottlik Géza egy zseni? Igen, biztosan, de szívesen megismétlem.
Ottlik Géza egy istenadta zseni, egy tehetség.
Ilyen húsvér karakter alkotásra nem minden nap lát az ember példát. Nem fényezte főszereplőit, itt nincsen fekete vagy fehér karakter, mindenkiben van valami rossz és egyben jó is, mindenki más, különálló, lélegző, oxigént szívó és szén-dioxidot kilélegző szereplő. Mindenkit imádtam. De talán a legnagyobb kedvencem maga Medve lett, illetve Bébé, ők ketten, akiket annyira nagyon imádok. De persze szeretem én Szeredy Danit is, Colaltot, sőt még azokat a mocsok Merényiéket is Schulzével együtt. Nagyon a szívemhez nőttek, ahogyan a könyv is.

Kedvenc mondatok a könyvből:
Kétségtelen, hogy igaza volt, de miként a matt-fenyegetés ellen sem lehet úgy védekezni, hogy felborítjuk a sakktáblát, az igazság nehézágyúit sem lehet bevonszolni olyan törékeny szerkezetekbe, amilyenek az emberi társadalmak.

A mohácsi csata négyszázadik évfordulója közeledett éppen. Fura dolognak látszik talán, vereséget megünnepelni, de hát aki a győzelmét ünnepelhette volna itt most, a hatalmas ottomán világbirodalom, már nem volt meg. A tatároknak is nyomuk veszett, sőt időközben, szinte a szemünk láttára, a szívós Habsburg-császárságnak is. Megszoktuk hát, hogy egyedül ünnepelgessük vesztett nagy csatáinkat, melyeket túléltünk. Talán azt is megszoktuk, hogy a vereséget izgalmasabb, sűrűbb anyagból való és fontosabb dolognak tartsuk a győzelemnél – mindenesetre igazibb tulajdonunknak.

Ez mindig így van: semmi nem megy úgy, ahogy kellene, száz, ezer, tízezer vágyunk, reménykedésünk dugába dől: de az az egy, legfeljebb két legeslegfontosabb dolog, ami nélkül nem lenne élete az embernek, az végül mégis sikerül. Csak úgy mellékesen, természetesen. Hálára sem tart igényt a sors.

Ismerőssé vált ez az egész, idegen világ, de azért majdnem ugyanolyan átmenetinek éreztem, mint az első napon. És semmilyennek. Csinálta az ember, amit kellett, egyelőre. Egyelőre? Meddig? Örökké. Vártunk valamit. Tudtuk, hogy hiába várjuk. Sosem lesz itt semmi.>
Lehet mélyebbre esni a földnél.


Na ügye, hogy magunkra lehet találni ebben a könyvben? Több mindent nem szeretnék kiírni belőle. A lényeg, hogy tele van elgondolkodtató szavakkal, félszavakkal, mondatokkal, jelképekkel, bekezdésekkel, egy elgondolkodtató könyvvel. De nem szeretném lelőni a poént, ha esetleg elolvasná vagy már elolvasta valaki, az majd gondolkodik rajtuk.
De azért még a könyv egy fő mondatát szeretném leírni.

„Non est volentis, neque currentis, sed miserentis dei.”, 
vagyis 
„Nem azé, akinek arra akaratja vagyon, sem azé, aki fut, hanem a könyörülő Istené.”

Címkék: , , , , , , , ,